Zamislite ovaj prizor. Model korača modnom pistom s praznim bocama za pranje i kutijama za jaja koja joj vise s ramena. Na sebi ima suknju koja je prije bila zavjesa za tuš i sandale napravljene od izrezanih biciklističkih guma. Je li ona prije toga svratila do odlagališta otpada? Ne, ona samo odražava strast modnog dizajnera prema odjeći izrađenoj od recikliranih materijala
No, kreativna oporaba smeća i otpada u namjeri da ih se pretvori u nakit, odjeću i dodatke više i nije neka novost. Danas tu ideju prihvaćaju poznate robne marke koje su je, da bi unaprijedile održivost, odvele u najintrigantnijim smjerovima. Istražimo prijelaz treš mode s granice eksperimentiranja u samo srce mainstreama.
Riječ „trashion” prvi se puta kao naziv za treš modu pojavila na početku tisućljeća, iako nije potpuno jasno tko ju je prvi smislio. Taj je pokret u New Yorku krajem 2004. godine bio velika stvar, s underground zabavama u četvrti Manhattana Lower East Side, gdje su na plesnom podiju suvereno vladale egzotične tkanine modnog otpada.
Taj je koncept svoj put do šire publike pronašao nakon što je 2008. godine prikazan na američkom televizijskom reality showu Project Runway. Natjecatelji su dobili zadatak da koriste reciklirane materijale, ali kvaka je bila u tome što su morali koristiti dijelove automobila. Rezultati su bili zadivljujući – kaputi i haljine u potpunosti izrađeni od sigurnosnih pojaseva, vinila na sjedalima, gumenih podnih prostirki i drugih automobilskih dijelova – ipak, to nije bilo nešto što bi se tek tako moglo ubaciti u perilicu rublja. E, to se zove kreativna oporaba!
Veza između treš mode i automobila nastavila se razvijati na iznenađujuće načine. Dizajneri više ne moraju preturati po otpadu, iskopavajući zahrđale dijelove kako bi ih prenamijenili u suknju. Sada su pozvani da rade s najmodernijim recikliranim materijalima namijenjenima korištenju u automobilima te ih predstavljaju kao modno napredne artikle.
Jedan od primjera je partnerstvo koje je u 2015. i 2016. godini na Redress Forumu ostvareno između koncerna Ford Motor Company i modne dobrotvorne organizacije Redress, usmjerene na održivost. Ford Design Challenge. Tijekom dvije godine pozvali su deset dizajnera iz cijelog svijeta da za Tjedan mode u Hong Kongu održive tkanine za automobilska sjedala pretvore u modne artikle.
Tkanina se kreativno oporabljuje iz mješavine recikliranih plastičnih boca i tekstilnog otpada. I dok su dizajneri u početku bili oprezni prema materijalu koji je previše krut ili s kojim je teško raditi, sada su pronašli svestran materijal sposoban otkriti dubinu boje i teksture. Jedan od pobjedničkih dizajna pronašao je nadahnuće u lokalnoj arhitekturi, s asimetričnim svečanim haljinama u sivim i bakrenim tonovima koje su nalikovale na prelijepi vrh Victoria u Hong Kongu.
Danas je treš moda dio mainstreama, a bačenim ili napuštenim materijalima rutinski se daje novi život ili ih se kreativno oporabljuje i pretvara u odjeću. Nije riječ o taktici šoka ili marketinškom triku; radi se o tome da robne marke svojim kupcima nude ono što žele – pametnu održivost.
Sve više modnih linija uključuje reciklirane dijelove: primjerice, kupaći kostimi marke Volcom napravljeni od ribarskih mreža, ili pak traper odjeća izrađena od plastičnog otpada iz oceana G-Star RAW. Moda s otpada proširuje se i na dodatke, s torbama, novčanicima i remenima izrađenima od reciklirane gume, sigurnosnih pojaseva i vinila. Freitag je vodeći proizvođač u ovom području.
A ništa od navedenog ne zaostaje od standardnog bikinija, traper jakne ili ručne torbice. Naprotiv, riječ je o vrhunskim materijalima izrađenima pomoću održivog dizajna koji su na plaži ili u urbanoj džungli jednako udobni kao i na modnim pistama.
Od diskretno oporabljenog gumenog materijala može se, zapravo, složiti cijela odjevna kombinacija, od glave do pete. I ne samo što ćeš time promicati održivost – draga moja, izgledat ćeš apsolutno fantastično.
Image credits
Header image: Getty Images
Image of model wearing black on runway: Getty Images
Image of woman holding fishing net: Getty Images
U tvrtki Perwoll volimo kad ljudi koriste otpad za kreativno izražavanje. I mi se nalazimo na putu prema održivom razvoju. Ako smo ti pobudili znatiželju, više o tome možeš saznati ovdje.